- Tässä sukelluksessa vesistöjen monimuotoisuus tulee seikkailijalle tutuksi. Hän tunnistaa Itämeren rannikoilla eläviä eliölajeja. Seikkailija tietää myös, että kaikki Itämeren rantavaltioissa asuvat vaikuttavat meren tilaan.
- Seikkailija tutkii Itämeren ja Suomen vesialueita sekä selvittää oman asuinpaikkansa yhteyden mereen. Seikkailija tutustuu myös Itämeren rantojen lajistoon.
Toteutus 1: ITÄMERIPOLKU
Seikkailija tutustuu WWF:n sivuilta löytyviin tietotauluihin. Taulujen avulla seikkailijoille tulee tutuksi Itämeren lajeja ja uhkia. Itämeren luontopolku tietokortit
Toteutus 2: VESISTÖN RAKENTAMINEN
Seikkailija rakentaa mallin vesistöstä. Vesistö alkaa lähteestä, kulkee puroa pitkin lampiin, jokeen, järveen ja lopuksi mereen.
Jotta vesistön saa rakennettua toimivaksi, pitää sen alkulähde laittaa korkeimmalle kohdalle ja meri alimmalle. Reitin voi rakentaa sisätiloihin astioilla tai ulos luonnonmateriaaleista ja tarvittaessa kierrätysmuoveista kaltevaan rinteeseen, jolloin reittiä voi oikeasti kokeilla esimerkiksi sadevedellä ja pienellä muovisella kelluvalla esineellä.
Seikkailija ottaa selville, millä vesistöalueella oma lippukunta toimii ja mihin meren alueeseen vesistö laskee. Kartan avulla voidaan selvittää myös etäisyys lähimpään vesistön mereenlaskupaikkaan.
Toteutus 3: ITÄMERI SANOMALEHDISSÄ
Seikkailija kerää Itämerta käsitteleviä lehtileikkeitä. Jos lehtiä ei ole saatavilla, löytyy artikkeleita helposti netistä. Seikkailija tarkastelee lehtileikkeitä ja pohtii, miten meren tila vaihtelee. Seikkailijat voi myös koota lehtileikkeistä kollaasin.
Toteutus 4: ITÄMEREN ASUKKAAT
Seikkailijat tutustuu Itämeren rannikoiden valtioihin. Valtioiden nimiä voi harjoitella laittamalla niitä karttaan lapuilla. Seikkailija voi myös käyttää Otavan julkaisemasta #MEIDÄNMERI -aineistosta löytyvää karttaa.
Seikkailija voi myös suunnata retkelle Itämeren alueen rantakaupunkeihin Googlen karttapalvelun avulla. Mitä yhteistä ja mitä eroa huomaat omaan kotipaikkakuntaansa verrattuna? Entäpä eri maiden rannikkokaupunkien välillä?
