Sukellus #2 – PINNAN ALLE

Tämän sukelluksen tavoitteena on, että sudenpentu ymmärtää vesistöjen monimuotoisuuden. Hän tuntee Suomen rannikkoa lähimpänä olevien Itämeren osien nimet ja pääsee tutkimaan vesialueita

Toteutus 1: VESISANA-ALIAS

Sudenpentu kerää itse tai yhdessä muiden pelaajien kanssa lapuille vesistöihin liittyviä sanoja pelaajien määrän mukaan sopivasti. Pelaajat selittävät vuorotellen sanoja sanomatta lapussa olevaa sanaa. Muut koettavat arvata sanaa. Oikein arvannut, saa pisteen. Voittaja on se, jolla on lappujen loppuessa eniten pisteitä.

Toteutus 2: MEIDÄN MERI -LAULU

Sudenpentu opettelee Meidän meri -laulun. Kun laulu on opeteltu, sen voi esittää esimerkiksi perheenjäsenille, jos uskaltaa.

Hannele Huovi ja Soili Perkiö ovat jakaneet sosiaalisessa mediassa nuotit ja sanat. Laulu on vapaasti käytettävissä myös karaokeversiona.

Meidän Meri Youtubessa

Toteutus 3: VESISTÖN RAKENTAMINEN

Pikku Myy löytää pienen lähteen josta alkaa juuri hänelle sopivan kokoinen pieni puro. Hän päättää laskea sitä pitkin pienellä ämpärillä ja katsoa mihin se johtaa.

Sudenpentu rakentaa kierrätyspaperista ja pahvista tai muusta materiaalista vesistön mallin. Sudenpentu voi suunnittella Pikku Myyn matkalle puron lisäksi esimerkiksi lampia, jokia ja järviä. Reitti päätyy lopulta mereen.

Myyn lähtöpaikka asetetaan korkeammalle esimerkiksi pöydän päälle ja meri lattialle. Myyn laskureittiä voi kokeilla esimerkiksi päästämällä kuulan alas reittiä pitkin.

Kierrätysmuovista voi rakentaa vedellä toimivan mallin, jolloin pieni kelluva esine, esimerkiksi pingispallo, kulkee reitin läpi. Lammilla ja järvillä voi puhaltaa Pikku Myylle tuulen tapaan vauhtia.

Reitti voidaan rakentaa myös ulos luonnonmateriaaleista ja tarvittaessa kierrätysmuoveista kaltevaan rinteeseen, jolloin reittiä voi oikeasti kokeilla esimerkiksi sadevedellä ja pienellä muovisella kelluvalla esineellä.

Sudenpentu selvittää leikin lopuksi millä vesistöalueella oma lippukunta toimii ja mihin meren alueeseen vesistö laskee.

Sudenpentu voi myös selvittää kartan avulla etäisyyden lähimpään vesistön mereen laskupaikkaan aikuisen avulla.

Kuva: © Moomin Characters™

Takaisin sukelluksiin